LA PUBLICITAT
A la publicitat la FUNCIÓ PERSUASIVA és bàsica, intenta convèncer el receptor perquè dugui a terme alguna acció:
Comprar un producte, utilitzar un servei (publicitat comercial),
Adquirir certes conductes(publicitat institucional)
Votar un determinat partit( propaganda electoral)
Perquè la funció persuasiva tingui èxit, la publicitat ha de complir uns requisits.
Recorda la sigla AIDA:
A=ATENCIÓ, cal que el missatge sigui capaç de cridar la atenció de l'espectador.
I=INTERÈS, cal que el missatge desperti l'interès de l'espectador.
D=DESIG, cal que el missatge estimuli el desig per a consumir el producte o el servei anunciat.
A=Acció, cal que el receptor acabi consumint o actuant segons el que el missatge pretén.
Un missatge publicitari té també una FUNCIÓ INFORMATIVA, ja que cal donar informació, donar a conèixer les qualitats d' allò anunciat
La FUNCIÓ ESTÈTICA, L'originalitat i la bellesa formal són elements importants de qualsevol missatge publicitari, ja que en milloren la eficàcia.
TIPUS DE PUBLICITAT
PUBLICITAT DESCRIPTIVA, pretén persuadir-nos destacant les característiques del producte
Aquest anunci de L' Smart destaca les qualitats d'aquest cotxe: Pràctic, dinàmic, urbà, de baix consum.
No es veu la imatge del cotxe, apareix només la marca. La imatge del cotxe està representada per un recipient de benzina: ocupa poc espai ( fàcil aparcament, fàcil mobilitat a la ciutat ), necessita poca benzina (baix consum, econòmic)
PUBLICITAT EMOTIVA, utilitza els sentiments per a convèncer-nos de consumir o d'actuar d'una determinada manera
Aquests anunci de bolquers pretén activar l'instint de protecció cap als més petits.
La imatge mostra una criatura dormint plàcidament. El petit està nu en contacte directe amb una superfície peluda, càlida, acollidora. La imatge transmet una sensació de calidesa, seguretat i humanitat.
El ús del color reforça aquesta sensació de suavitat, tendresa i protecció
PUBLICITAT SIMBÒLICA, ens vol persuadir carregant el missatge de valors i significats, ens vol convèncer que amb l'adquisició d'un determinat producte, obtindrem els valors que es suposa que té el producte. Els continguts simbòlics són presents en gairebé en tota la publicitat
La posició relaxada, la manera de mostrar el cos, la mirada fixa a l'espectador mostren un home segur de sí mateix, sense por de mostrar la seva sensualitat. La bata i l'ampolla del perfum són del mateix color, amb això s'aconsegueix una identificació entre el producte i l'home. El fons vermell aporta valors simbòlics associats al desig i la passió. Els valors simbòlics del producte es transmeten simbòlicament mitjançant codis gestuals i de color.
MÉS INFORMACIÓ
Relaciona les següents imatges que contenen missatges publicitaris amb l'etiqueta corresponent:
Publicitat emotiva Publicitat simbòlica Publicitat descriptiva
A) B)
C)
D)E) F)
Més informació
L' HUMOR
LA PROVOCACIÓ
IMATGES SORPRENENTS
A) B) C)
D) E) F)
G) J)
DENOTACIÓ I CONNOTACIÓ
La imatge igual que la paraula té dos tipus de significats: la denotació i la connotació.
La denotació( significant). És el significat evident, això que es veu, el seu sentit literari. Què hi veiem.
La connotació(Significat). És refereix al que s'interpreta a partir del que es veu, el seu sentit figurat. la connotació és la funció principal de la publicitat. Què interpretem.
ELS RECURSOS PUBLICITARIS
La creativitat i l'originalitat són imprescindibles per a consegir que el missatge sigui capaç de cridar l'atenció del públic objectiu.
A més dels recursos propis del llenguatge gràfic( composició, color,etc.) la publicitat utilitza altres recursos per crear imatges originals.
Alguns d'aquests recursos són: les frases fetes, l'humor, les imatges sorprenents, la provocació i els recursos retòrics.
LA PROVOCACIÓ
IMATGES SORPRENENTS
ELS RECURSOS RETÒRICS
Són recursos expressius que fan que els missatges resultin més suggestius:
Reiteració. És la repetició d'un missatge o d'una part d'aquest
Comparació. Consisteix a exposar dos imatges de manera que es puguin establir qualitats que tenen en comú.
Personificació. S'atribueix qualitats humanes a objectes o animals.
Metàfora. Designa una imatge per mitjà d'una altre, traslladant les qualitats d'una imatge al producte..
Hipèrbole. S'utilitza una exageració desmesurada per destacar les qualitats del producte.
Sinècdoque. Consisteix a mostrar una part petita d'un objecte.
Ironia. Burla fina i dissimulada.
Antítesi. oposició o contrarietat de dues realitats.
Exercici:
Donades les següents imatges indica quin recurs retòric fan servir.
A) B) C)
D) E) F)
G) J)
DENOTACIÓ I CONNOTACIÓ
La imatge igual que la paraula té dos tipus de significats: la denotació i la connotació.
La denotació( significant). És el significat evident, això que es veu, el seu sentit literari. Què hi veiem.
La connotació(Significat). És refereix al que s'interpreta a partir del que es veu, el seu sentit figurat. la connotació és la funció principal de la publicitat. Què interpretem.
Denotació de la imatge:
A la imatge es veu un pla mig d'una persona que queda tallada al començament de les cames. A la part dreta de la imatge es veu l'ampolla de colònia de color blau, per sobre d'aquesta, la marca del producte; al fons el mar i el cel també blaus. A l'esquerra de la imatge es veu un home jove, assegut amb una de les cames flexionada i un braç recolzat sobre aquesta cama. L'home mira directament a la càmera. Va vestit amb un polo blau, del mateix to que l'ampolla de colònia. Els pantalons són blancs igual que la barana del vaixell on està assegut.
La imatge té poca profunditat de camp, tota la atenció es centra al primer pla, en la persona i el producte anunciat.
Connotació de la imatge:
Aquesta anunci transmet la imatge d'una persona esportiva, segura de si mateixa. El primer pla, el punt de vista frontal, la mirada fixa a la càmera, reforcen aquesta imatge de seguretat. Els colors blau i blanc relacionen a la persona i el producte amb el mar i la navegació.
la imatge connota un nivell social alt. El vaixell, el rellotge d'alta gama, el polo de marca, són elements que connoten un poder adquisitiu alt. L'anunci sembla anar dirigit a un públic adult masculí, jove, independent i actiu.
TÒPICS SOCIALS I SEXISTES
Els anuncis expressen valors socials. És important no quedar-se en la denotació , sinó saber saber trobar el veritable significat del missatge, és a dir, la connotació.
Els tòpics, estereotips o prejudicis relacionats amb els gèneres són molt presents en la publicitat.
Mira aquestes anuncis:
De quin producte fan publicitat?
fes una descripció denotativa de les imatges.
Ara fes el mateix amb aquests dos altres anuncis
El mateix producte, un perfum, es ven amb dues imatges molt diferents. aquí es veuen tòpics socials que fomenta moltes vegades la publicitat.
L' home es presenta actiu, segur de sí mateix, decidit, dinàmic. Està en posició vertical, realitzant una activitat, camina, va en moto.
La dona mig nua, submisa, com a objecte sexual passiu. En posició horitzontal, passiva, no fa cap acció, està a l'espera.
creus que això és la solució?
exercici:
Busca altres exemples de publicitat que utilitzen tòpics sexistes per anunciar un mateix producte, segons estigui dirigit a dones o a homes.
posa les imatges a la teva llibreta i argumenta la teva selecció.
L'aspecte físic és altre dels tòpics de la publicitat: ser baix, gras, vell calp o llegeix, és venut com un valor negatiu. La joventut, la bellesa física són valors que es presenten com a positius i desitjables.
exercici:
Busca un anunci de televisió on els models no siguin joves, guapos, o prims
Envia'l al meu correu.
Recorda cal posar el teu nom i cognom i el grup classe.
Podeu treballar en parelles.
L'ESLÒGAN
L'eslògan és una frase breu i fàcil de recordar que concentra el significat que vol transmetre el anunci.
Requisits d'un bon eslògan:
Fàcil de recordar, ha de ser curt.
Ha de funcionar independentment de la imatge gràfica que acompanya
Ha de ser associat fàcilment a la marca que anuncia
exercici:
1. Busca diversos anuncis publicitaris i canvia l'eslògan de manera que canvií el significat que transmeten. Utilitza, si cal, imatges addicionals per millorar les teves creacions.
1. Busca diversos anuncis publicitaris i canvia l'eslògan de manera que canvií el significat que transmeten. Utilitza, si cal, imatges addicionals per millorar les teves creacions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada